Jag och citronfromage alltså!

Hur mycket har jag i huvudet egentligen? Det gick bra att göra citronfromage tills att jag skulle tillsätta och fixa ordning gelatin. Vanligtvis brukar man använda gelatinblad men vi hade gelatinpulver här hemma. Läste på burken om och om igen (väldigt noga!) och det stod att man skulle ta siochså mängd i siochså varmtvatten. Gjorde som det stod och sedan dock jag ur den blöta gelatinet och la i smeten och vispade.. Men satan! Blev stora klumpar och fastnade i vispen. Okej, bara att göra om det, tänkte jag och gjorde lika dant som innan.. Men icke! stora klumpar bildades igen och där stod jag med en smet med stora klumpar i. Var bara att plocka upp dessa klumpar och svära lite. (Jag som hatar att svära egentligen)

Men FJÄRDE gången gillt så sa mamma att jag kanske inte skulla vispa med elvisp när jag hällde i gelatinet, kanske var det som gjorde dessa äckliga klumpar. Gjorde som min mamma sa, fixade gelatinet i varmt vatten, slängde i det i smeten och tog en slickepott och RÖRDE om försiktigt. Voíla! Nu blev det rätt och såg ordentligt ut.

Alltså hur puckad får man vara? Det är ju inte första gången jag gör fromage, men ändå VISPAR jag med elvisp när gelatinet är i. Suck! Det blev en god smak, men lite trådigt då jag säkerligen glömt lite gelatin från dem första misslyckade gångerna.
 



Man kan toppa sin fromage med frukt, bär eller varför inte choklad? Vi toppade med mörk choklad.

Kommentarer
Postat av: Maria - f a s h i o n s t a r s ☆

åh vad snäll du är! =) kul att du gillar



åh gott gott gott

2008-12-02 @ 21:01:32 URL/Bloggadress: http://fashionstars.blogg.se/
Postat av: REBECCAS

SV: thanks! :) ja citronfromage är gott ;D

2008-12-04 @ 17:24:46 URL/Bloggadress: http://riibeccas.blogg.se/


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback