Tycker inte att man ska klaga om man äter fetmat dagligen!

Ibland har man ju sånna extrema tankar när man är själv, tex går ut med hundarna på promenad. Idag var det en sån tanke då jag tänkte på feta människor. Hur ofta är det en sjukdom då någon lider av fetma, eller har man ätit upp sig själv? Varför småäter man då man strongt bestämt sig att gå ner i vikt? Varför klagar man på att man är tjock när man äter pizza och på Mcdonalds 2-4 dagar i veckan utan att träna? Blir nästan irriterad att man tar hjälp av dietister som verkligen HJÄLPER en att gå ner i vikt, och ändå så småäter den här personen i smyg. Varför då ens försöka gå ner i vikt? Jag själv tycker det är viktigt att tänka iallafall ytterst lite på vad man stoppar i sig, iallafall när man är i min ålder och det är så farligt enkelt att få på sig mindre snyggt fet som inte alls ska vara där.
Vad tycker ni? Håller ni med mig?




Nu ska iallfall jag ta och äta lite nötter, pistachnötter. Jag tål absolut inte nötter, så först och främst ska jag ta allergitabletter så jag inte ramlar ihop!


Jag menar inte att jag hatar dem, eller tycker illa om dem, utan jag förstår inte varför det är så. Så!

Kommentarer
Postat av: * K Y S S A R

Jääkla rätt sagt :) blir också less när folkgnäller "fan vad fet jag är" man ba "jaha, gö nått åt det då?"

2009-01-15 @ 22:01:03 URL/Bloggadress: http://kyssar.bloggagratis.se/
Postat av: Shindra

Varför ska du äta nötter om du inte tål dem? Låter lite ologiskt i mina öron...

2009-01-15 @ 22:42:47 URL/Bloggadress: http://xfjantx.blogg.se/
Postat av: =)

Varför skriver du ett inlägg som detta när du just skrivit att man ska älska sig själv, tycka om sig själv, vem man än är? Och vilken press folk har på sig och sedan skriva detta inlägg?



Oerhört motsägelsefullt.

Har du någonsin tänkt på att matberoende är exakt samma sak som drog,alkohol eller tobaksberoende. Om du känner nån i din närhet som röker. Kan du fråga denna hur svårt det är att sluta, hur lätt det är att bara ta ett bloss, bara en cigg till? Det är exakt samma sak med mat missbruk. Jag ska bara ta en tugga, portion, kaka till....

2009-01-15 @ 22:46:17
Postat av: Lenita

åh, pistachnötter!

2009-01-15 @ 22:54:59 URL/Bloggadress: http://lenitajohansson.blogg.se/
Postat av: Maria

Man fortsätter äta just för att det är en "sjukdom". Det är som att säga åt en anorektisk person att det "bara är o äta".

2009-01-16 @ 02:02:02 URL/Bloggadress: http://onlycoco.blogg.se/
Postat av: Marielle

Ja, jag tycker att inlägget jag skrev om självförtroende avr viktigt för mina läsare. Alldeles för många tycker illa om sig själva!

2009-01-16 @ 12:14:31 URL/Bloggadress: http://marielletorgersson.blogg.se/
Postat av: maddeh

jaa, jag med ;D

2009-01-18 @ 19:33:55 URL/Bloggadress: http://maddiish.blogg.se/
Postat av: Synne

Hej på dig.

Jag har slitit och kämpat hårt med vikten i många år.

Det har gått upp och ner.

Äter sundt och rör på mig.

Många av oss som kämpar med vikten har alltid en orsak till att vi hamnat där.

Dels är det ibland genetiskt, många gånger är det sjukdom. Hos mig var det medicin.

Vi försökte få barn. Gick igenom många behandlingar med bland annat hormonsprutor och div tabletter.

Det jag fick var övervikt. Inga barn.

Hormonsprila är en sak man ska undvika. En sådan gör att vikten ökar. Tar man ut den går inte vikten ner igen.

jag vet...

Gick på överviktskliniken här där vi bor i över två år utan att det hjälpte.

Jag har gråtit, deppat, funderat på att ta mitt liv för att det inte vill fungera. Det är inte kul att ha det så här.

Många gånger så äter man en kaka till kanske just för att trösta sig. Du kanske hellre går ut och köper en tröja som tröst när du är ledsen.

Ser att någon ovan nämnt just beroende. Det stämmer så väl. Jag röker inte, använder inte droger osv....

Sen har det med folks hållning att göra med.

Många ser på oss med övervikt som idioter. Vi är inte det. Vi är helt normala människor.



Så kan du se på vad som finns i det vi äter.

Glutamat, dvs E621-E625, det är ett nervigift som tillsätts i maten för att det ska "smaka" bättre. Smaksförstärkare. Undvik allt sånt.

Många överviktiga dricker lightläsk, lightsaft och allt annat med light i sig för att undvika socker.

Problemet är att just tex aspartam, sucralose och andra sötningsmedel, triggar sötsuget istället för att ta bort det. Sucralose som finns i just cola går dessutom rakt igenom kroppen och hamnar i våra vattendrag. Där dämmer de igen botten så fisk och växter kvävs, för syret tar slut.I vår grupp hade vi en tjej som börjat med cola light när hon gick på gymnasiet. I samma veva började hennes vikt öka.

Ju mer lightprodukter hon petade i sig dessto mer gick hon upp.

Dessutom är inte sötningsmedel nyttiga. Sucralosen är visst 1000 gånger sötare än socker. Bättre att dricka en vanlig cola om man absolut måste ha.

Vatten är bäst.

Så du ser goa Angelica, det finns många orsaker till att människor sliter med övervikt.

De bästa andra kan göra som inte behöver kämpa så mot vikten är att sluta se på oss som monster och dumma i huvudet.

Vi är helt normala människor. Lite rundare än ni andra kanske.

Kram en liten tjock dam i sina bästa år :D

Synne.

2009-01-19 @ 08:31:34 URL/Bloggadress: http://nabolandet.blogspot.com


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback